Kakao w codziennej diecie

Kakao z mlekiem często kojarzy się z okresem dzieciństwa, kiedy było podawane jako dodatek do posiłków lub rozgrzewający napój po zimowych szaleństwach. Kakao to nie tylko wartościowy składnik diety dla dzieci, ale również dorośli mogą czerpać korzyści z jego prozdrowotnych właściwości.

Wpływ kakao na zdrowie

Znane wszystkim kakao to nic innego niż surowe ziarna kakao/kakaowca do kupienia, które poddane są procesowi fermentacji. Następnie przechodzą one suszenie, odtłuszczanie oraz zostają zmielone na drobny proszek. Tak powstałe wysokiej jakości kakao jest bogate w błonnik, które wpływa na prawidłową pracę jelit. To także bogate źródło witamin m.in. z grupy B niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego. Oprócz tego zawiera pierwiastki takie jak magnez, żelazo czy potas, które są odpowiedzialne za wiele procesów zachodzących w organizmie.
Najbardziej znane właściwości kakao to:
– poprawa koncentracji,
– pozytywny wpływ na samopoczucie dzięki dostarczeniu tryptofanu,
– ochrona przed chorobami układu krążenia przez polifenole, które znajdują się w naturalnym kakao,
– efekt pobudzenia zbliżony do wypicia kawy.

Jak włączyć kakao do diety

W ekologicznych sklepach internetowych często łatwe do znalezienia jest kakao naturalne bez dodatku cukru, które będzie najzdrowszą opcją. Gorzki smak można zniwelować, dodając odrobinę miodu lub słodzika niskokalorycznego np. erytrytolu albo ksylitolu. Kakao często wykorzystywane jest jako dodatek do deserów, napojów czy dań takich jak omlet lub owsianka. Ciekawym dodatkiem dobrze komponującym się z jego smakiem jest cynamon, orzechy lub niewielka ilość sproszkowanej papryki chilli. Schłodzony napój kakaowy z kostkami mrożonego mleka czy gorący, rozgrzewający kubek – niezależnie od decyzji kakao będzie smaczne o każdej porze roku. Jest to dobra alternatywa dla niezdrowych, słodzonych dużą ilością cukru słodyczy i osób na diecie odchudzającej, które chcą zaspokoić apetyt na coś słodkiego. Kakao ma również niski indeks glikemiczny, co stanowi ważną informację dla cukrzyków i osób z insulinoopornością. Podsumowując, jest to składnik, który niewątpliwie warto włączyć do codziennej diety i cieszyć się jego smakiem.

Tagged , , , ,